Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Päätös
- Antopäivä
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenneministeriö on
muuttanut liikenteen ohjauslaitteista 16 päivänä maaliskuuta 1982 annetun liikenneministeriön päätöksen ( 203/82 ) 18§:n, 19§:n merkkiä 361 koskevan kohdan ja 21§:n merkkiä 571 koskevan kohdan sekä
lisännyt 19§:ään uudet merkkejä 362-364 koskevat kohdat seuraavasti:
18 §
Kielto- ja rajoitusmerkkien mitat ovat:

Merkki | Mitta | Suuri koko | Normaali koko | Pieni koko |
(mm) | (mm) | (mm) | ||
311 | a | 900 | 640 | 400 1 ) |
b | 175 | 125 | 80 | |
312-317, 321-324, 331- 334, 341-347, 351, 352, 361, 362,371, 372, 381, 382 ,391-393 | c | 900 | 640 | 400 2 ) |
363, 364, 373, 374 | d | - | 900 | 600 |
e | - | 900 | 600 | |
f | - | 640 | 400 | |
375, 376 | d | - | 600 | - |
e | - | 800 | - | |
f | - | 400 | - | |
383, 384 | d | - | 900 | 600 |
e | - | 1 650 | 1 100 | |
f | - | 640 | 400 |
1 ) Merkkiä voidaan käyttää 200 mm:n tai 400 mm:n läpimittaisena liikenteen valvojan tai ohjaajan antamana pysäytysmerkkinä.
2 ) Merkkiä 392 voidaan käyttää poliisin käsimerkkinä myös 200 mm:n kokoisena.
19 §
Merkki 361. Nopeusrajoitus
Merkkiä käytetään osoittamaan tieliikennelain 25§:n 1 momentin perusteella tai 109§:n 3 momentin mukaisesti voimassa olevaa nopeusrajoitusta. Merkin yhteydessä ei käytetä muita lisäkilpiä kuin tekstillistä lisäkilpeä ''Yleisrajoitus'' tai ''Alue''.
Siirtyminen yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle muualla kuin taajaman rajalla osoitetaan merkillä 361 ja tekstillisellä lisäkilvellä ''Yleisrajoitus'', jos samalla tiellä on ennen kyseistä tienkohtaa voimassa yleisrajoitusta korkeampi, merkillä 361 osoitettu nopeusrajoitus.
Merkki 362. Nopeusrajoitus päättyy
Kaksisuuntaisella tiellä, jossa on yksi ajorata ja kaksi ajokaistaa, merkki voidaan sijoittaa yksinomaan tien vasemmalle puolelle, jos merkin jälkeen suurin sallittu ajonopeus on korkeampi kuin ennen merkkiä.
Merkki 363. Nopeusrajoitusalue
Merkki asetetaan kaikille alueelle johtaville teille. Merkkiä käytetään osoittamaan tieliikennelain 25§:n 1 momentin perusteella tai 109§:n 3 momentin mukaisesti voimassaolevaa nopeusrajoitusta. Merkin yhteydessä ei käytetä lisäkilpiä.
Merkki 364. Nopeusrajoitusalue päättyy
Merkki asetetaan kaikille alueelta johtaville teille. Kaksisuuntaisella tiellä, jossa on yksi ajorata ja kaksi ajokaistaa, merkki voidaan sijoittaa yksinomaan tien vasemmalle puolelle, jos päättyvä nopeusrajoitus on alhaisempi kuin 50 km/h.
21 §
Merkki 571. Taajama
Merkillä voidaan osoittaa vain sellaiset keskukset ja taaja-asutusalueet, joiden tie- ja liikenneympäristö poikkeaa siinä määrin ympäröivästä alueesta, että taajaman liikennesääntöjen soveltaminen tällä alueella on tarkoituksenmukaista. Taajamamerkein merkittävällä alueella tulee olla taaja tienvarsiasutus tai muita taajaan sijaitsevia, liikennettä synnyttäviä toimintoja sekä voimassaoleva korkeintaan 60 km/h suuruinen nopeusrajoitus. Alueen tieverkolla tulee lisäksi olla tiheässä katu-, tie- tai tonttiliittymiä, yleensä tievalaistus ja mahdollisesti korotettuja jalkakäytäviä. Tämän ohella alueella tulee yleensä olla voimassa oleva asema- tai rakennuskaava.
Merkki asetetaan kaikille taajamaan johtaville teille. Taajaman nimi voidaan osoittaa lisäkilvellä. Merkki sijoitetaan siten, että sen tai lisäkilven alareunan korkeus on vähintään 0,8 metriä ajoradan pinnasta mitattuna. Merkki sijoitetaan ajoradan oikealle puolelle. Jos tulosuunnassa on kaksi tai useampia ajokaistoja, sijoitetaan samanlainen merkki lisäksi ajoradan tai tulosuunnan vasemmalle puolelle. Merkki tulee sijoittaa tienkohtaan, jossa on tai jonka jälkeen välittömästi alkaa korkeintaan 60 km/h suuruinen nopeusrajoitus. Merkin yhteyteen ei saa sijoittaa kielto- tai rajoitusmerkkiä. Taajaman alkamiskohdassa osoitetaan taajaman yleisestä nopeusrajoituksesta poikkeava rajoitus sijoittamalla nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki 20-60 metrin etäisyydelle merkin 571 jälkeen siten, että molemmat merkit ovat samanaikaisesti havaittavissa.
Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 1987.
Ennen tämän päätöksen voimaantuloa asetettujen nopeusrajoitusten merkitseminen on korjattava tämän päätöksen mukaisesti vuoden 1989 loppuun mennessä.
Helsingissä 16 päivänä tammikuuta 1987
Liikenneministeri Matti Luttinen Yli-insinööri Olli Hintikka