TE-keskuksen menettely tiedusteluihin vastaamisessa
- Asiasanat
- Hyvä hallintotapa, Kirjeisiin vastaaminen, Virkakielen asiallisuus
- Tapausvuosi
- 2007
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 389/1/05
- Ratkaisija
- Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Kantelukirjoituksen mukaan viranomainen ja virkamiehet eivät olleet noudattaneet kantelijoiden asioiden käsittelyssä hallintolakia ja yleisiä hallinto-oikeudellisia periaatteita.
Oikeuskanslerinvirastoon toimitettujen kirjoitusten liitteinä oli kantelijoiden ja virkamiesten välistä sähköpostikirjeenvaihtoa. Apulaisoikeuskanslerin sijainen lausui yleisellä tasolla käsityksenään, että viranomaisen hyvään hallintotapaan kuuluu asiallisiin kysymyksiin ja tiedusteluihin vastaaminen ilman asiatonta viivytystä. Vastauksissa tulee myös aina käyttää asiallista kieltä.
Suomen perustuslaki 21 §
Hallintolaki 8 § ja 23 § 1 mom