Valtioneuvoston asetus Euroopan unionin viljelijätukien ehdollisuuden lakisääteisistä hoitovaatimuksista sekä niiden ja hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimusten noudattamisen valvonnasta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti
muutetaan Euroopan unionin viljelijätukien ehdollisuuden lakisääteisistä hoitovaatimuksista sekä niiden ja hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimusten noudattamisen valvonnasta annetun valtioneuvoston asetuksen ( 65/2023 ) nimike, 1 §, 6 §:n 2 momentti, 8 §, 11–14 § ja liite 3, sellaisina kuin niistä ovat 6 §:n 2 momentti ja liite 3 asetuksessa 1278/2023, ja
lisätään asetukseen uusi liite 4 seuraavasti:
Valtioneuvoston asetusEuroopan unionin viljelijätukien ehdollisuuden lakisääteisistä hoitovaatimuksista sekä niiden ja hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimusten noudattamisen valvonnasta ja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksista
1 §Soveltamisala
Tässä asetuksessa säädetään jäsenvaltioiden yhteisen maatalouspolitiikan rahoituksesta, hallinnoinnista ja seurannasta sekä asetuksen (EU) N:o 1306/2013 kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2021/2116, jäljempänä horisontaaliasetus , jäsenvaltioiden yhteisen maatalouspolitiikan nojalla laadittavien, Euroopan maatalouden tukirahastosta (maataloustukirahasto) ja Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta (maaseuturahasto) rahoitettavien strategiasuunnitelmien (YMP:n strategiasuunnitelmat) tukea koskevista säännöistä sekä asetusten (EU) N:o 1305/2013 ja (EU) N:o 1307/2013 kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2021/2115, jäljempänä suunnitelma-asetus , ja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2021/2116 täydentämisestä yhteisen maatalouspolitiikan yhdennetyn hallinto- ja valvontajärjestelmän sekä ehdollisuuden hallinnollisten seuraamusten soveltamisen ja laskennan osalta annettua komission delegoitua asetusta (EU) 2022 /1172, jäljempänä laadunarviointiasetus , täydentävästi horisontaaliasetuksen 83–85 artiklassa, suunnitelma-asetuksen 12 artiklassa ja mainitun asetuksen liitteessä III tarkoitetuista ilmastoa ja ympäristöä, kansanterveyttä ja kasvien terveyttä sekä eläinten hyvinvointia koskevista lakisääteisistä hoitovaatimuksista sekä niiden ja suunnitelma-asetuksen 13 artiklassa tarkoitettujen hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimusten noudattamisen valvonnasta. Tässä asetuksessa säädetään myös suunnitelma-asetuksen 14 artiklassa sekä mainitun asetuksen liitteessä IV ja horisontaaliasetuksen 87–89 artiklassa tarkoitetuista sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksista ja niiden noudattamatta jättämisen seuraamuksista.
6 §Hallinnolliset tarkastukset
Hallinnollisissa tarkastuksissa todettuja tuenhakijan vuosittaisella tukihakemuksella ilmoittamia tietoja käytetään määritettäessä Euroopan unionin ja kansallisten viljelijätukien hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (1384/2022) 10 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettua viljelykiertoa ja 10 a §:ssä tarkoitettua viljelyn monipuolistamista.
8 §Valvonnan toteuttaminen
Paikan päällä tehtävään valvontaan valittu tuenhakija tarkastetaan silloin, kun on mahdollista tarkastaa useimmat niistä ehdollisuuden vaatimuksista, joiden osalta hänet on valittu valvontaotantaan. Ehdollisuuteen liittyvä paikan päällä tehtävä valvonta on tehtävä sen kalenterivuoden aikana, johon kyseisen tukivuoden otanta liittyy, lukuun ottamatta talviaikaista asiakirjavalvontaa.
Tuenhakijan tulee toimittaa toimivaltaisen viranomaisen pyynnöstä tarkastusta varten tarvittava kirjanpito tai muu viimeisin käytettävissä oleva kirjallinen aineisto. Tuenhakijan tulee toimittaa pyydetyt asiakirjat tarkastusta varten määräajassa. Jos tuenhakija ei toimita tietoja määräajassa, tarkastuksessa todetaan ehdollisuuden laiminlyönti niiden vaatimusten osalta, joista tuenhakija ei ole toimittanut tietoja.
Suunnitelma-asetuksen liitteessä III tarkoitettujen hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimusten ja lakisääteisten hoitovaatimusten 1–4, 7 ja 8 paikan päällä tehtävässä valvonnassa, joka perustuu 4 §:n 1 momentin mukaiseen otokseen, tarkastetaan kaikki maatalousmaa. Edellä mainittujen ehdollisuuden vaatimusten noudattamiseen liittyvät asiakirjat tarkastetaan talviaikaisessa asiakirjavalvonnassa.
Euroopan unionin ja kansallisten viljelijätukien hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 10 §:ssä tarkoitetun viljelykiertovaatimuksen seurannassa saadaan soveltaa pinta-alaan liittyvää teknistä toleranssia.
Jos pinta-alamonitoroinnin kasvintunnistuksen tulos ei tuenhakijan kuulemisen jälkeen vastaa tukihakemuksella ilmoitettua tietoa, ehdollisuuden hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 10 §:ssä tarkoitetun viljelykiertovaatimuksen seurannassa kasvi katsotaan samaksi kasviksi, jonka tuenhakija ilmoittaa seuraavan vuoden tukihakemuksella, jollei käytettävissä ole tietoa seuraavan vuoden valvonnassa todetusta kasvista.
Ehdollisuuden valvonnassa saadaan ottaa huomioon lakisääteisten hoitovaatimusten sektorikohtaisen valvonnan havaintoja.
Ehdollisuuden valvonnassa saadaan käyttää mittalaitteen mittapoikkeamaa. Mittapoikkeama lasketaan mitatusta pinta-alasta. Mittapoikkeama voi olla enintään 1,0 metriä kerrottuna lohkon ympärysmitalla, mutta kuitenkin enintään yksi hehtaari.
Jos pinta-alamonitoroinnin kasvintunnistuksen tulos ei vastaa tuenhakijan tukihakemuksella ilmoittamaa kasvia, ehdollisuuden hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 10 §:ssä tarkoitetun viljelykiertovaatimuksen seurannassa kasvia ei oteta huomioon tarkasteltaessa yksivuotisen viljelykiertovaatimuksen toteutumista kyseisenä tuenhakuvuonna. Mainitun asetuksen 10 a §:ssä tarkoitetun viljelyn monipuolistamisen seurannassa kasvia ei oteta huomioon tarkasteltaessa viljelyn monipuolistamisen toteutumista kyseisenä tuenhakuvuonna, jos tuenhakijan tukihakemuksella ilmoittama kasvi ei vastaa pinta-alamonitoroinnin kasvintunnistuksen tulosta ja ilmoitettu kasvi katsotaan peltoalaksi.
11 §Ehdollisuuden ja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten tahattoman noudattamatta jättämisen seuraamukset
Ehdollisuuden vaatimusten tahattoman noudattamatta jättämisen tapauksissa horisontaaliasetuksen 85 artiklan 2 kohdassa tarkoitettua 3 prosentin vähennystä voidaan alentaa 1 prosenttiin laadunarviointiasetuksen 9 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun arvioinnin perusteella. Pinta-alamonitoroitavien ehdollisuuden vaatimusten tahattoman noudattamatta jättämisen tapauksissa käytetään vähennysprosenttina 1 prosenttia ja se voidaan alentaa 0,5 prosenttiin laadunarviointiasetuksen 9 artiklan 5 kohdan perusteella. Jos ehdollisuuden vaatimusten tahattomasta noudattamatta jättämisestä aiheutuu laadunarviointiasetuksen 9 artiklan 2 kohdassa tarkoitettuja vakavia seuraamuksia tai välitöntä vaaraa kansanterveydelle tai eläinten terveydelle, vähennysprosentti on 5 prosenttia, mutta se voidaan korottaa mainitussa kohdassa tarkoitetun arvioinnin perusteella 10 prosenttiin. Mitä edellä tässä momentissa säädetään vähennysprosentista, sovelletaan myös sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten tahattomaan noudattamatta jättämiseen.
Jos ehdollisuuden vaatimusten tahaton noudattamatta jättäminen jatkuu tai toistuu horisontaaliasetuksen 85 artiklan 6 kohdassa tarkoitetulla tavalla, vähennysprosentti on 10 prosenttia, mutta se voidaan alentaa laadunarviointiasetuksen 9 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun arvioinnin perusteella 7 prosenttiin. Mitä edellä tässä momentissa säädetään vähennysprosentista, sovelletaan myös sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten tahattomaan noudattamatta jättämiseen.
Kaikki sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten tahattoman noudattamatta jättämisen seuraamukset perustuvat tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta annetun lain 26 a §:n 2 momentissa tarkoitettuun täytäntöönpanokelpoiseen päätökseen.
12 §Tahallisuus
Horisontaaliasetuksen 85 artiklan 6 kohdassa tarkoitettujen tilanteiden lisäksi ehdollisuuden ja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten laiminlyöntiä pidetään tahallisena, jos tuenhakija ei noudata ehdollisuuden tai sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksia ja hänen tarkoituksenaan on näiden vaatimusten noudattamatta jättäminen joko aktiivisen toiminnan tai tietoisesti tekemättä jättämisen kautta.
13 §Seuraamukset ja maatilan hallinnan siirto
Jos maatalousmaan, tilan tai tilan osan, josta on kyseisenä kalenterivuonna haettu ehdollisuuden tai sosiaalisen ehdollisuuden vaatimuksiin liittyviä tukia, hallinta siirtyy kesken kalenterivuoden, ehdollisuuden ja sosiaalisen ehdollisuuden seuraamukset määrätään siirronsaajalle, jos siirronsaaja on vastuussa ehdollisuuden tai sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamatta jättämisestä ja jos hänelle myönnetään kyseisen kalenterivuoden tukia. Jos hallinnan siirtäjä on vastuussa ehdollisuuden vaatimusten tai sosiaalisen ehdollisuuden noudattamatta jättämisestä, seuraamukset kohdistuvat häneen, jos hänelle myönnetään kyseisen kalenterivuoden tukia tai niiden kyseisten kalenterivuosien tukia, joina laiminlyönti on tapahtunut.
14 §Ylivoimainen este ja seuraamukset
Ehdollisuuden ja sosiaalisen ehdollisuuden vaatimusten noudattamatta jättämisestä ei määrätä seuraamusta, jos noudattamatta jättäminen johtuu horisontaaliasetuksen 3 artiklan mukaisesta ylivoimaisesta esteestä tai poikkeuksellisista olosuhteista tai viranomaisen määräyksestä.
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2025.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2021/2115 (32021R2115) EUVL L 435, 6.12.2021, s. 1
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2021/2116 (32021R2116) EUVL L 435, 6.12.2021, s. 187
Komission delegoitu asetus (EU) 2022 /1172 (32022R1172) EUVL L 183, 8.7.2022, s. 12
Helsingissä 30.12.2024
Maa- ja metsätalousministeriSari EssayahNeuvotteleva virkamiesSuvi Ruuska
Liite 3
Eläinten hyvinvointia koskevat lakisääteiset hoitovaatimukset
Hoitovaatimus (SMR) | Euroopan unionin säädös |
Noudatettava kansallinen täytäntöönpanosäännös tai täydentävä säännös
|
9, 10 ja 11 Eläinten hyvinvointi |
Neuvoston direktiivi 2008/119/EY vasikoiden suojelun vähimmäisvaatimuksista: 3 ja 4 artikla
|
Laki eläinten hyvinvoinnista (693/2023) 6 §, 13 §:n 1 momentin toinen virke, 15 §:n 1 momentti ja 2 momentin 3–5 kohta, 16 §, 17 §:n 1 momentti, 20 §:n 1 ja 4 momentin lepoa ja liikkumista koskevat vaatimukset, 20 §:n 2 momentti puhtautta koskevaa vaatimusta lukuun ottamatta, 20 §:n 4 momentin vaatimus levosta, 21 - 23 §, 30 ja 32 §, 33 §:n 1 ja 2 momentti, 34 §, 35 §:n 1 ja 3–5 momentti, 36 §:n 2 momentti, 38 §, 59 §:n 3 ja 4 momentti
|
1 momentin viimeistä virkettä, 9 §:n 1 momenttia, 10 §:n 4 momentin viimeistä virkettä (pois lukien vasikat), 11 §:n 1 momentin viimeistä virkettä (pois lukien vasikat) ja 2 momentin viimeistä virkettä sekä 3 ja 4 momenttia, 12 §:n 2 momenttia, 13 §:n 2 momentin neljättä virkettä sekä 15 ja 17 §:ää
| ||
Valtioneuvoston asetus strutsieläinten suojelusta (676/2010) lukuun ottamatta 3 §:n 1 momentin toista virkettä, 2 momenttia ja 5 momenttia, 4 §:n 1 momentin toista, kolmatta ja neljättä virkettä, 5 §:n 1 momentin toista virkettä, 6 §:n 3 momentista muuta kuin ensimmäistä virkettä ja 6 §:n 4 momenttia, 8 §:n 1 momentin viimeistä virkettä ja 2 ja 3 momenttia sekä 4 momentin kolmatta virkettä, 9 §:n 1 ja 2 momenttia ja 3 momentin viimeistä virkettä, 10 §:n 1 momentin viimeistä virkettä ja 2 momenttia sekä 11 §:ää
| ||
Valtioneuvoston asetus turkiseläinten suojelusta (1084/2011) lukuun ottamatta 3 §:n 1 ja 2 momenttia, 3 momentin viimeistä virkettä ja 4 momentin toista virkettä, 4 §:n 1 ja 3 momentin viimeistä virkettä, 4 momenttia (näköyhteys) ja 5 momenttia, 5 §:n 3 momentin toista ja kolmatta virkettä, 6 §:ää, 7 §:n 2 momentin viimeistä virkettä, 3 ja 4 momenttia, 8 §:n 1 momenttia ja 2 momentin viimeistä virkettä, 9 §:n 1 momentin ensimmäistä virkettä (häirintä), 2–4 momenttia, 10 §:ää, 11 §:n 2 momentin toista virkettä ja 12 §:ää
|
Liite 4
Sosiaalisen ehdollisuuden vaatimukset
Ala | Euroopan unionin säädös | Noudatettava kansallinen täytäntöönpanosäännös tai täydentävä säännös |
Työllisyys | ||
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/1152 avoimista ja ennakoitavista työehdoista Euroopan unionissa: 3 artikla | Työsopimuslaki (55/2001) 2 luvun 4 § | |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/1152 avoimista ja ennakoitavista työehdoista Euroopan unionissa: 4 artikla | Työsopimuslaki (55/2001) 2 luvun 4 § | |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/1152 avoimista ja ennakoitavista työehdoista Euroopan unionissa: 5 artikla | Työsopimuslaki (55/2001) 2 luvun 4 § | |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/1152 avoimista ja ennakoitavista työehdoista Euroopan unionissa: 6 artikla | Työsopimuslaki (55/2001) 2 luvun 4 § | |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/1152 avoimista ja ennakoitavista työehdoista Euroopan unionissa: 8 artikla | Työsopimuslaki (55/2001) 1 luvun 4 § | |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/1152 avoimista ja ennakoitavista työehdoista Euroopan unionissa: 10 artikla | Työaikalaki (872/2019) 7 luvun 30 a § sekä 34 §:n 2 momentin 17 ja 18 kohta | |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/1152 avoimista ja ennakoitavista työehdoista Euroopan unionissa: 13 artikla | Työsopimuslaki (55/2001) 2 luvun 19 § | |
Terveys ja turvallisuus | ||
Neuvoston direktiivi 89/391/ETY, toimenpiteistä työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden parantamisen edistämiseksi työssä: 5 artikla | Työturvallisuuslaki (738/2002) 2 luvun 8 § | |
Neuvoston direktiivi 89/391/ETY, toimenpiteistä työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden parantamisen edistämiseksi työssä: 6 artikla | Työturvallisuuslaki (738/2002) 2 luvun 10, 11 ja 13 § sekä 6 luvun 49 ja 54 § | |
Neuvoston direktiivi 89/391/ETY, toimenpiteistä työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden parantamisen edistämiseksi työssä: 7 artikla | Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta (44/2006) 5 luvun 28 § | |
Neuvoston direktiivi 89/391/ETY, toimenpiteistä työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden parantamisen edistämiseksi työssä: 8 artikla | Työturvallisuuslaki (738/2002) 4 luvun 23 § sekä 5 luvun 45–47 § | |
Neuvoston direktiivi 89/391/ETY, toimenpiteistä työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden parantamisen edistämiseksi työssä: 9 artikla |
Työturvallisuuslaki (738/2002) 2 luvun 10 §:n 3 momentti, 12 ja 15 §
| |
Neuvoston direktiivi 89/391/ETY, toimenpiteistä työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden parantamisen edistämiseksi työssä: 10 artikla | Työturvallisuuslaki (738/2002) 2 luvun 14 § ja 6 luvun 50 § | |
Neuvoston direktiivi 89/391/ETY, toimenpiteistä työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden parantamisen edistämiseksi työssä: 11 artikla | Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta (44/2006) 2 luvun 7 §, 5 luvun 26, 32, 34, 35 ja 37 § | |
Neuvoston direktiivi 89/391/ETY, toimenpiteistä työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden parantamisen edistämiseksi työssä: 12 artikla |
Työturvallisuuslaki (738/2002) 2 luvun 14 § ja 6 luvun 50 §
| |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/104/EY työntekijöiden työssään käyttämille työvälineille asetettavista turvallisuutta ja terveyttä koskevista vähimmäisvaatimuksista (toinen direktiivin 89/391/ETY 16 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu erityisdirektiivi): 3 artikla |
Työturvallisuuslaki (738/2002) 5 luvun 41 §
| |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/104/EY työntekijöiden työssään käyttämille työvälineille asetettavista turvallisuutta ja terveyttä koskevista vähimmäisvaatimuksista (toinen direktiivin 89/391/ETY 16 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu erityisdirektiivi): 4 artikla |
Työturvallisuuslaki (738/2002) 34 ja 41 §
| |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/104/EY työntekijöiden työssään käyttämille työvälineille asetettavista turvallisuutta ja terveyttä koskevista vähimmäisvaatimuksista (toinen direktiivin 89/391/ETY 16 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu erityisdirektiivi): 5 artikla |
Työturvallisuuslaki (738/2002) 5 luvun 43 §
| |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/104/EY työntekijöiden työssään käyttämille työvälineille asetettavista turvallisuutta ja terveyttä koskevista vähimmäisvaatimuksista (toinen direktiivin 89/391/ETY 16 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu erityisdirektiivi): 6 artikla | Työturvallisuuslaki (738/2002) 2 luvun 11 § | |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/104/EY työntekijöiden työssään käyttämille työvälineille asetettavista turvallisuutta ja terveyttä koskevista vähimmäisvaatimuksista (toinen direktiivin 89/391/ETY 16 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu erityisdirektiivi): 7 artikla | Työturvallisuuslaki (738/2002) 5 luvun 24 § | |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/104/EY työntekijöiden työssään käyttämille työvälineille asetettavista turvallisuutta ja terveyttä koskevista vähimmäisvaatimuksista (toinen direktiivin 89/391/ETY 16 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu erityisdirektiivi): 8 artikla |
Työturvallisuuslaki (738/2002) 3 luvun 17 §
| |
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/104/EY työntekijöiden työssään käyttämille työvälineille asetettavista turvallisuutta ja terveyttä koskevista vähimmäisvaatimuksista (toinen direktiivin 89/391/ETY 16 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu erityisdirektiivi): 9 artikla | Työturvallisuuslaki (738/2002) 2 luvun 14 § |