Valtioneuvoston asetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta kappaletavarana aluksessa annetun asetuksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Alkuperäinen julkaisu
- Vihko 164/2000 (Julkaistu 27.12.2000)
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä,
muutetaan vaarallisten aineiden kuljetuksesta kappaletavarana aluksessa 4 päivänä syyskuuta 1998 annetun asetuksen ( 666/1998 ) 2, 3 ja 16 § ja
lisätään asetukseen uusi 13 a ja 13 b § seuraavasti:
2 §Määritelmät
Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
kappaletavaralla vaarallisia aineita, joita kuljetetaan pakkauksissa, kuljetussäiliöissä, konteissa tai pakattuina muulla vastaavalla tavalla; mitä pakkauksesta jäljempänä säädetään, koskee myös suurpakkauksia (IBC), kontteja ja säiliöitä;
lastinkuljetusyksiköllä ajoneuvoa, rautatievaunua, rahtikonttia, säiliöajoneuvoa, rau-tatiesäiliövaunua ja kuljetussäiliötä;
kollilla pienintä yhtenä yksikkönä käsiteltäväksi tarkoitettua pakkausta tai esinettä, kutiste- tai kiristekalvolla kuormalavalle sidottua lähetystä lukuun ottamatta;
IMDG-säännöstöllä Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) vaarallisten ainei-den kansainvälistä merenkulkualan kuljetussäännöstöä;
SOLAS-sopimuksella ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehtyä kansainvälistä yleissopimusta (SopS 11/1981), sellaisena kuin se on muutoksineen Suomea sitovana voimassa;
INF-lastilla SOLAS-sopimuksen VII luvun osassa D tarkoitettua säteilytettyä ydinpolttoainetta, plutoniumia tai eräitä radioaktiivisia jätteitä sisältävää INF-lastia, jota kuljetetaan IMDG-säännöstön mukaisesti.
3 §IMDG-säännöstön soveltaminen
Vaarallisten aineiden kuljetuksiin kappaletavarana aluksissa sovelletaan IMDG-säännöstöä siten kuin siitä tässä asetuksessa säädetään ja merenkulkulaitos vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain (719/1994) nojalla määrää. Määräystä antaessaan merenkulkulaitos voi poiketa IMDG-säännöstöstä, jos siihen on erityistä syytä ja vastaava turvallisuustaso voidaan muutoin saavuttaa. Kun kyse on INF-lastin kuljetuksesta, sovelletaan kuitenkin aina IMDG-säännöstöä.
IMDG-säännöstöstä antaa tietoja merenkulkulaitos.
13 a §Lastin kiinnitys
INF-lastin kiinnitykseen liittyvien turvallisuustoimenpiteiden tulee täyttää SOLAS-sopimuksen VII luvun osassa D tarkoitetut vaatimukset.
13 b §Valmiussuunnitelma
INF-lastia kuljettavassa aluksessa tulee olla SOLAS-sopimuksen VII luvun osassa D tarkoitettu valmiussuunnitelma.
Suomalaisen aluksen valmiussuunnitelman hyväksyy merenkulkulaitos.
16 §Onnettomuusilmoitukset
INF-lastin kuljetuksessa tapahtuneista onnettomuuksista ja vaaratilanteista on tehtävä ilmoitus siten kuin SOLAS-sopimuksen VII luvun osassa D edellytetään.
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2001.
Helsingissä 21 päivänä joulukuuta 2000
Ministeri Kimmo SasiLiikenneneuvos Seija Miettinen